woensdag 17 maart 2010
Tijd voor Hollandse Wortels 
Column van mij in De Pers op 17 maart:

Een weinig bekend historisch feit is dat wortels oranje zijn dankzij de Nederlanders. Koningshuisgezinde boeren teelden voornamelijk de oranje variant van de tot dan in vele kleuren voorkomende wortel, en maakten ‘m op die manier de dominante variant. Geloof me, of google ’t maar en geloof me later.

Het is weer tijd voor Nederlandse wortels. Want de tijd van depressieve berichtgeving over duurzaamheid loopt op z’n einde, en de tijd is rijp voor een spreekwoordelijke wortel voor de neus. Al Gore heeft z’n werk goed gedaan, de boel is lekker opgewoeld en de wereld is een eind uit z’n ontkenningsfase gekomen. Op die paar losgeslagen criticasters na die vanwege een overdreven jaartalletje in een IPCC rapport de totale wetenschap van klimaatverandering in ’t verdomhoekje weten te zetten.

2010 gaat draaien om positieve motivatie. Mensen moeten er weer zin in krijgen. Gelukkig is het zo’n verdraaid koude winter geweest, want dat maakt gevoelsmatig de zon in het voorjaar een stuk warmer. En dat momentum kunnen we als innovatieve ondernemers best gebruiken om duurzaamheid in het zonnetje te zetten. Merken als Volkswagen met hun uitingen over Bluemotion technologie, en de daaruit voortgevloeide Fun Theory campagne (www.thefuntheory.com) spelen daar al slim op in. Niet zitten zeuren in de hoek over verzuipende ijsberen, maar gewoon dingen verzinnen waardoor zelfs de mensen die niets hebben met een graadje meer of met electrische auto’s tóch meegaan in de innovaties die de wereld een betere plek moeten gaan maken. De beste manier om dat te bereiken is om duurzaamheid als integraal onderdeel van ondernemerschap te beschouwen. Er is geen andere keuze, dus dan kan je het maar beter leuk maken.


 


This page is powered by Blogger. Isn't yours?